PROJEKTY, PROGRAMY
KTÓRE REALIZUJEMY
W roku szkolnym 2022/2023 w naszej szkole realizujemy:
"Projekt HUMINE" - koordynator mgr Grzegorz Jurczyński:
„HUMINE" – to regionalny ośrodek udzielający wszechstronnego wsparcia dla szkół województwa małopolskiego w zakresie nowoczesnej dydaktyki w środowisku cyfrowym.
Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE jest elementem Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej - Pakiet Edukacyjny utworzony w ramach realizowanego przez Województwo Małopolskie w partnerstwie projektu pn. „Małopolska Chmura Edukacyjna - nowy model nauczania" i stanowi odpowiedź na zdiagnozowane w czasie pandemii pilne i strategiczne potrzeby wsparcia oświaty w regionie. O jego powołaniu zdecydowali w połowie maja 2020 r. wspólnie: Zarząd Województwa Małopolskiego, Małopolski Kurator Oświaty i Wojewoda Małopolski.
Organizatorem i operatorem HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie".
Transformacja cyfrowej szkoły - wg metodyki HUMINE – to przeprowadzenie zmian na polach: metodyki nauczania, podnoszenia kompetencji cyfrowych nauczycieli, dobrostanu nauczycieli i uczniów, organizacji szkoły oraz infrastruktury cyfrowej.
Cele projektu:
- Zmiany metodyczne i kompetencyjne
- Zapewnienie warunków do „uczenia się przez doświadczenie" poprzez wprowadzanie do codziennej dydaktyki modelu STEAM - Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematic`s. W modelu STEAM uczeń staje się twórcą wiedzy, wynalazcą, konstruktorem, uczy się szukając odpowiedzi na pytania na własną rękę i samemu budując narzędzia potrzebne do własnych odkryć.
- Nabycie przez nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych kompetencji metodyczno-cyfrowych, a przez dyrektorów kompetencji w zakresie zarządzania transformacją cyfrową placówki
- Upowszechnienie metod dydaktycznych aktywizujących ucznia, zapewniających warunki do interakcji między nauczycielami a uczniami oraz indywidualizacji nauczania, a także do odmiejscowienia uczenia (się).
- Zmiany organizacyjne i infrastrukturalne
- Wdrożenie procedur i upowszechnienie kultury dbałości o bezpieczeństwo i higienę cyfrową uczniów oraz pracowników szkoły
- Dokonanie zmian organizacyjnych w szkole umożliwiających skuteczne przeprowadzenie transformacji cyfrowej
- Zapewnienie szerokopasmowego dostępu do Internetu dla uczniów i pracowników na terenie całej szkoły
- Zapewnienie cyfrowych urządzeń, pomocy dydaktycznych, aplikacji i narzędzi cyfrowych, niezbędnych do przeprowadzenia transformacji cyfrowej.
W pierwszych miesiącach roku szkolnego 2022/2023 dokonała się zmiana szaty graficznej strony internetowej Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie,
W okresie pierwszych miesięcy szkolnego 2022/2023 ujednoliciliśmy system komunikacji w szkole. Każdy z nauczycieli otrzymał dostęp do skrzynki mailowej w domenie sp2.miechow.eu
28.10.2022 r. nauczyciele (3 osoby) w tym Pani wicedyrektor uczestniczyli w szkoleniu, które odbył się w Tarnowie a dotyczyło zagadnień związanych z realizacją projektu HUMINE.
Konkurs wiedzy na temat krajów anglojęzycznych - 5 uczniów.
"LaboratoriaPrzyszłości" - koordynator mgr Grzegorz Jurczyński:
„Laboratoria Przyszłości" to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
"Nie pal przy mnie proszę" koordynator mgr Ewa Jamrocha- Bogacz:
W projekcie biorą udział uczniowie klas 1-3. Jego organizatorem i patronatem jest Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Miechowie. Głównym celem akcji jest walka z paleniem tytoniu oraz wpływem dymu tytoniowego na zdrowie. Koordynatorem projektu jest mgr Ewa Jamrocha – Bogacz. W pierwszym półroczu roku szkolnego w klasach odbywały się spotkania ze szkolną pielęgniarką, która uświadamiała dzieci na temat szkodliwości palenia. Wychowawcy prowadzą na bieżąco program w klasach poprzez edukację dzieci, filmy, prezentacje multimedialne.
"Czyste powietrze wokół nas"- koordynator mgr Justyna Gaworek:
Nasza szkoła w roku 2022/2023 po raz kolejny przystąpiła do programu edukacyjnego „Czyste powietrze wokół nas” skierowanego do dzieci pięcio- i sześcioletnich z oddziałów przedszkolnych (51 dzieci: pięciolatki – 20 dzieci, sześciolatki-31 dzieci). Jest to program przedszkolnej edukacji antytytoniowej o charakterze profilaktycznym.
Cele programu:
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów
- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
- wykształcenie świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi
- uczenie dzieci szacunku do otaczającego świata
Program był realizowany poprzez uczestnictwo dzieci w wycieczkach, podczas których obserwowały różne źródła dymu, a także zajęć dydaktycznych o tematyce antynikotynowej np. „Co i dlaczego dymi?”, „Jak się czuję kiedy dymi papieros?”, „Co się dzieje kiedy ludzie palą papierosy?”, „Jak unikać dymu papierosowego?”. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach oraz łatwo przyswajały informacje na temat problemu dymu tytoniowego. Program dostosowany jest do możliwości przedszkolaków.
"Skąd się biorą produkty ekologiczne"- koordynator mgr Justyna Gaworek:
Grupy pięcio- i sześciolatków ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Miechowie w roku szkolnym 2022/2023 wzięły udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym pt.: „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Ogólnym założeniem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych.
Główne założenie programu:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości dzieci o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Dzięki realizacji programu edukacyjnego dzieci dowiedziały się m.in. co oznacza pojęcie ”produkt ekologiczny” i jak go rozpoznać. Poznały również piramidę zdrowego żywienia i stylu życia. Dowiedziały się jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich należy unikać. Obchodziliśmy w klasie Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Z zainteresowaniem oglądały także filmy edukacyjne. Dzieci chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w tych zajęciach dlatego uważam, że nadal należy kontynuować takie zajęcia.
"Trzymaj formę! Znajdź właściwe rozwiązanie"- koordynator mgr Lucyna Piec, mgr Adrianna Piątkowska- Styczeń:
W roku szkolnym 2022/2023 w semestrze I podejmowano działania w oparciu o wytyczne Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Miechowie. Realizowano programy profilaktyczne i interwencje nieprogramowe: z zakresu Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę”, który ma na celu promowanie zdrowego stylu życia i zwiększanie świadomości dotyczącej zdrowego odżywiania, zbilansowanej diety, aktywności fizycznej i świadomości konsumenckiej adresowany do uczniów klas V-VIII. Działania prozdrowotne służą promowaniu zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, właściwego odżywiania, profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Działania te realizowano podczas lekcji biologii dotyczących układu pokarmowego, krążenia i oddechowego w klasach siódmych oraz na lekcjach wychowawczych w klasach V-VIII. Wdrażano także założenia programu edukacji antytytoniowej, który ma na celu uświadamiać szkodliwość palenia tytoniu zarówno czynnego, jak i biernego oraz przeciwdziałać paleniu papierosów – tj. „Znajdź właściwe rozwiązanie” dla uczniów klas IV-VIII oraz edukacji antynowotworowej „Wybierz życie- pierwszy krok” - profilaktyka raka szyjki macicy adresowana do młodzieży klas VIII szkół podstawowych (na zajęciach wdżr w klasie VIIIa).
Wyżej wymienione programy są sukcesywnie realizowane, wpływają pozytywnie na uczniów, poszerzają ich wiedzę w zakresie edukacji prozdrowotnej, uczniowie są zainteresowani tematyką realizowaną w ramach wyżej wymienionych programów, chętnie biorą udział w lekcjach i są aktywni.
"Wybierz życie- pierwszy krok!"- koordynator mgr Małgorzata Dziura, mgr Lucyna Piec:
„W roku szkolnym 2022/23 nasza szkoła wzięła udział w programie edukacyjnym „Wybierz Życie – Pierwszy Krok” obejmujący tematykę raka szyjki macicy. Program oparty jest na następujących założeniach:
- stworzenie świadomości zagrożenia rakiem szyjki macicy i innych chorób wywołanych zakażeniem wirusem HPV u młodych ludzi
- problem raka szyjki macicy nie może być kwestią wstydliwą i unikalną. Wiedza o istnieniu zagrożenia zakażeniem HPV i jego konsekwencji powinna być częścią rozmów wychowawczych, przygotowujących młodych ludzi do dorosłego życia
- dostępne obecnie sposoby profilaktyki wtórnej (badania cytologiczne) i pierwotnej (szczepienia profilaktyczne) powinny być powszechnie znane, aby umożliwić ich optymalne zastosowanie
- szkoły głównie średnie są miejscem, gdzie można dotrzeć do szerokiego grona młodych ludzi. Edukacja prozdrowotna na temat raka szyjki macicy przyczyni się do podniesienia poziomu wiedzy uczniów i ich opiekunów
Celem głównym programu jest zmniejszenie występowania raka szyjki macicy i umieralności na tę chorobę. A cele szczegółowe to:
- zwiększenie poziomu wiedzy na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli wirusa HPV w jego powstawaniu
- kształtowanie świadomości na temat czynników zwiększających ryzyko raka szyjki macicy (profilaktyka pierwotna i wtórna)
- motywowanie kobiet do regularnego poddawania się badaniom profilaktycznym przez całe życie
- przygotowanie młodzieży do roli liderów edukacji zdrowotnej w środowisku lokalnym
- dostarczenie informacji o świadczeniodawcach wykonujących badania cytologiczne
Program był realizowany w 1 półroczu roku szk. 2022/23. W programie wzięli udział uczniowie kl. VIIIA. Uczniowie zostali zapoznani z założeniami programu i na lekcjach wdżwr oraz biologii zostały omówione wiadomości na temat raka szyjki macicy i wirusa HPV. Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną, rozwiązali quiz sprawdzający wiedzę, zostali zapoznani z informacjami na temat raka szyjki macicy i wirusa HPV, a rozmowy indywidualne pomogły w wyjaśnieniu treści.
"Bieg po zdrowie"- koordynator mgr Piotr Król:
W pierwszym półroczu założenia programu realizowane były w ramach profilaktyki zdrowia na zajęciach wychowania fizycznego. W ramach pogadanek uczniowie informowani byli o negatywnym wpływie palenia papierosów na życie człowieka. W dyskusji poszukiwano alternatywnych rozwiązań o wiele korzystniejszych dla zdrowia człowieka. Kontrastowano szkodliwość palenia tytoniu z zaletami wynikającymi z aktywności fizycznej. Działania zostały wzmocnione organizacją wewnątrzszkolnych zawodów sportowych połączoną z kampanią reklamową promującą niepalenie papierosów.